Obowiązkowe czarne skrzynki w AUTACH

Czeka nas motoryzacyjna rewolucja. Parlament UE zatwierdził przepisy, które wprowadzą szereg innowacyjnych rozwiązań do standardowego wyposażenia samochodów. Spore kontrowersje budzi zastosowanie tzw. czarnych skrzynek.

Kierowca inwigilowany

Zgodnie z tymi przepisami nowe pojazdy produkowane na terenie UE będą musiały posiadać wiele nowych funkcji, służących bezpieczeństwu kierowców i pasażerów samochodów osobowych oraz dostawczych. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 roku wchodzi w życie od 22 maja 2022 roku.

O to co czeka kierowców, decydujących się zakup nowego pojazdu:

  • inteligentny asystent kontroli prędkości – urządzenie sterujące będzie miało za zadanie przekazać komunikat o przekroczeniu dozwolonej prędkości,
  • ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon,
  • ustrzeganie o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy,
  • zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy,
  • awaryjny sygnał stopu,
  • wykrywanie obiektów przy cofaniu,
  • rejestrator danych na temat zdarzeń,
  • zaawansowany system hamowania awaryjnego,
  • zaawansowany system utrzymania pojazdu na swoim pasie ruchu.

Czarne skrzynki a bezpieczeństwo naszych danych

Największe wątpliwości budzi wprowadzenie rejestratora danych, potocznie zwanego czarną skrzynką, wykorzystywaną od dawna m.in. w lotnictwie.

Z rozporządzenia wynika, że:

„dane, które rejestratory są w stanie rejestrować i przechowywać w odniesieniu do czasu tuż przed zderzeniem, w trakcie zderzenia i niezwłocznie po zderzeniu, obejmują prędkość pojazdu, hamowanie, pozycję i nachylenie pojazdu na drodze, stan i szybkość uruchomienia wszystkich systemów bezpieczeństwa pojazdu, systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112, uruchomienie hamulców oraz istotne parametry wejściowe dotyczące pokładowych systemów bezpieczeństwa czynnego i zapobiegania wypadkom, przy wysokiej dokładności danych i zapewnieniu ich przetrwania”.

Kierowca nie będzie mógł wyłączyć czarnej skrzynki. UE zapewnia, że zapisane dane będą anonimowe, a informacje udostępniane wyłącznie organom krajowym na mocy prawa unijnego i krajowego wyłącznie w celach badań i ustalenia przyczyn ewentualnych wypadków.

„Rejestrator danych na temat zdarzeń nie może być w stanie rejestrować i przechowywać ostatnich czterech cyfr członu identyfikującego pojazd numeru identyfikacyjnego pojazdu ani żadnych innych informacji potencjalnie umożliwiających identyfikację samego pojazdu, jego właściciela lub użytkownika” – czytamy w rozporządzeniu. 

Jak informuje bezprawnik.pl, zdaniem Europejskiej Rady Bezpieczeństwa i Transportu (ETSC), czarne skrzynki powinny również rejestrować datę, czas oraz miejsce wypadku drogowego. Rekomenduje również, aby dostęp do zawartych danych, prócz organów krajowych, miały instytucje zajmujące się badaniem i poprawą bezpieczeństwa na drogach.

Wprowadzenie nowych technologii wydaje się być już przesądzone. Od maja 2022 roku każdy kilometr przebytej drogi będzie w pełni kontrolowany, chyba że nie zdecydujemy się na motoryzacyjne nowości produkowane na europejskim rynku. Dbanie o bezpieczeństwo jest najważniejsze, pytanie czy kosztem poddawania nas drobiazgowej kontroli?

ZOOM

więcej

Zobacz też

Obserwujemy