Obowiązkowe czarne skrzynki w AUTACH
Czeka nas motoryzacyjna rewolucja. Parlament UE zatwierdził przepisy, które wprowadzą szereg innowacyjnych rozwiązań do standardowego wyposażenia samochodów. Spore kontrowersje budzi zastosowanie tzw. czarnych skrzynek.
Przeskocz do sekcji:
Kierowca inwigilowany
Zgodnie z tymi przepisami nowe pojazdy produkowane na terenie UE będą musiały posiadać wiele nowych funkcji, służących bezpieczeństwu kierowców i pasażerów samochodów osobowych oraz dostawczych. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 roku wchodzi w życie od 22 maja 2022 roku.
O to co czeka kierowców, decydujących się zakup nowego pojazdu:
- inteligentny asystent kontroli prędkości – urządzenie sterujące będzie miało za zadanie przekazać komunikat o przekroczeniu dozwolonej prędkości,
- ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon,
- ustrzeganie o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy,
- zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy,
- awaryjny sygnał stopu,
- wykrywanie obiektów przy cofaniu,
- rejestrator danych na temat zdarzeń,
- zaawansowany system hamowania awaryjnego,
- zaawansowany system utrzymania pojazdu na swoim pasie ruchu.
Czarne skrzynki a bezpieczeństwo naszych danych
Największe wątpliwości budzi wprowadzenie rejestratora danych, potocznie zwanego czarną skrzynką, wykorzystywaną od dawna m.in. w lotnictwie.
Z rozporządzenia wynika, że:
„dane, które rejestratory są w stanie rejestrować i przechowywać w odniesieniu do czasu tuż przed zderzeniem, w trakcie zderzenia i niezwłocznie po zderzeniu, obejmują prędkość pojazdu, hamowanie, pozycję i nachylenie pojazdu na drodze, stan i szybkość uruchomienia wszystkich systemów bezpieczeństwa pojazdu, systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112, uruchomienie hamulców oraz istotne parametry wejściowe dotyczące pokładowych systemów bezpieczeństwa czynnego i zapobiegania wypadkom, przy wysokiej dokładności danych i zapewnieniu ich przetrwania”.
Kierowca nie będzie mógł wyłączyć czarnej skrzynki. UE zapewnia, że zapisane dane będą anonimowe, a informacje udostępniane wyłącznie organom krajowym na mocy prawa unijnego i krajowego wyłącznie w celach badań i ustalenia przyczyn ewentualnych wypadków.
„Rejestrator danych na temat zdarzeń nie może być w stanie rejestrować i przechowywać ostatnich czterech cyfr członu identyfikującego pojazd numeru identyfikacyjnego pojazdu ani żadnych innych informacji potencjalnie umożliwiających identyfikację samego pojazdu, jego właściciela lub użytkownika” – czytamy w rozporządzeniu.
Jak informuje bezprawnik.pl, zdaniem Europejskiej Rady Bezpieczeństwa i Transportu (ETSC), czarne skrzynki powinny również rejestrować datę, czas oraz miejsce wypadku drogowego. Rekomenduje również, aby dostęp do zawartych danych, prócz organów krajowych, miały instytucje zajmujące się badaniem i poprawą bezpieczeństwa na drogach.
Wprowadzenie nowych technologii wydaje się być już przesądzone. Od maja 2022 roku każdy kilometr przebytej drogi będzie w pełni kontrolowany, chyba że nie zdecydujemy się na motoryzacyjne nowości produkowane na europejskim rynku. Dbanie o bezpieczeństwo jest najważniejsze, pytanie czy kosztem poddawania nas drobiazgowej kontroli?