Młodzież woła o powrót do normalności!

Nauka zdalna, izolacja oraz samotność. To ogromne wyzwanie przed jakim stają nauczyciele i rodzice młodzieży szkolnej. Uczniowie z projektu Szkoła 2.0 starają się wziąć sprawy w swoje ręce i podejmują działania. Przygotowali „Raport o stanie zdrowia psychicznego uczniów. Ocena zmian w wyniku pandemii COVID-19”. 

Młodzież z projektu „Szkoła 2.0” przeprowadziła kompleksową analizę stanu psychicznego wśród polskich uczniów, którą wywołała pandemia. Z ich pełnym raportem można zapoznać się tutaj. 

Wyniki ukazują wiele ważnych aspektów zdalnego nauczania i opieki psychicznej w polskich szkołach. Uczniowie w większości negatywnie oceniają funkcjonowanie instytucji psychologa szkolnego oraz czują, że przez pandemię ich nastrój zmienił się na gorsze. Jak wynika z analiz, zdalne nauczanie ma negatywny wpływ na zdrowie psychiczne uczniów.  

„Przyznam szczerze, że za każdym razem, gdy otwieram ten raport, bardzo mnie on przytłacza. Przytłacza mnie dlatego, że sam jestem uczniem i mam świadomość, że za każdą cyfrą, za każdym słupkiem na wykresie kryją się faktyczni młodzi ludzie. Młodzi ludzie tacy jak ja, młodzi ludzie, którzy w przeciwieństwie do mnie dużo ciężej znoszą zdalne nauczanie.”

Julian Wąsek, projekt Szkoła2.0

Pocieszające może być to, że wiele z badanych osób zwraca uwagę na to, że nie potrzebowało pomocy psychologicznej. Pytanie tylko na ile deklaracja i „autodiagnoza” jest właściwa? W przypadku zaburzeń o charakterze depresyjnym należy niezwłocznie udać się do psychologa po opinię lub diagnozę. 

Uczniowie biorą sprawy w swoje ręce

Projekt „Szkoła 2.0” to inicjatywa „uczniów, dla uczniów”, która ma na celu wpływać na jakość polskiego szkolnictwa. Jak zaznaczają twórcy „polskie szkolnictwo potrzebuje zmian”. 

To już kolejna grupa uczniów, która w odpowiedzi na współczesne wyzwania polskiej edukacji wywołane pandemią, chce działać. O zwiększaniu świadomości na temat depresji wśród młodych i walce z chorobą rozmawialiśmy już z zespołem „Psycha nie siada”.

Trudny czas przemian

Nie da się ukryć, że ostatnie lata to czas ogromnego chaosu organizacyjnego w szkołach. Likwidacja gimnazjów była ogromnym i bardzo trudnym przedsięwzięciem. Przed COVID -19 wiele szkół biorąc udział w strajkach, nie prowadziło przez długi okres zajęć dydaktycznych. I w końcu destrukcyjna pandemia, która wywróciła cały system edukacji do góry nogami. 

Temat zdrowia psychicznego uczniów, o którym mówi coraz więcej młodych aktywistów jest kluczowy dla właściwego ich funkcjonowania w trakcie pracy w trybie zdalnych podczas lockdownu jak i po pandemii. 

Już dziś zachęcamy do śledzenia naszego portalu, na którym niebawem rozmowa między innymi z twórcami projektu. Podejmiemy się również analizy wyników raportu.

ZOOM

więcej

Zobacz też

Obserwujemy