Black Friday – początek „Czarnego tygodnia”

Święta Bożego Narodzenie zbliżają się wielkimi krokami. Wielu z nas na pewno da się ponieść szałowi zakupowemu. Od kilku lat w Polsce przyjęła się amerykańska tradycja tak zwany „Black Week”, czyli fala wyprzedaży, szczególnie internetowych. Przestrzegamy, aby pamiętać o sprawdzeniu wiarygodności sprzedawców oraz swoich prawach konsumenckich.


Święto konsumpcji

Black Friday w tym roku, według analityków nie będzie miał aż takiego rozmachu jak w ostatnich latach. W Polsce większość sklepów w galeriach handlowych może ponownie otworzyć swoje drzwi od soboty 28.11. Handlowcom i klienteli pozostaje zatem Internet. Rodzi to pole do wielu nadużyć.

Rządowe wskazówki

Obniżki nawet o kilkadziesiąt procent są z pewnością kuszące. Jednak szybkie zakupy mogą prowadzić do opłakanych skutków. Jak wskazuje resort cyfryzacji najważniejsze jest dokładnie sprawdzić wiarygodność sprzedawców. Korzystajmy z zweryfikowanych e-sklepów posiłkując się opiniami i komentarzami na forach.

Sekretarz stanu Marek Zagórski zaleca „Przed dokonaniem zakupów, warto zadzwonić pod podany na stronie numer telefonu. Jeśli nie możecie go znaleźć, powinna Wam się zapalić czerwona lampka.”

Należy zwrócić uwagę na adresy stron naszych sklepów. Jedną z metod hackerów jest podszywanie się pod witrynę internetową danej marki, z niezmienioną grafiką i jej układem. Najprostszym sposobem weryfikacji w tym przypadku jest sprawdzenie czy adres sklepu nie zawiera literówek.

Zagórski wskazuje by płacić za zakupy tylko wtedy, gdy znamy operatora naszej mobilnej płatności.

„Login i hasło powinniśmy wpisywać dopiero wtedy, gdy jesteśmy pewni, że wszystko jest w porządku. Czujność należy zachować do ostatniej chwili. Przed zatwierdzeniem przelewu kodem SMS, należy sprawdzić, czy numer konta odbiorcy zgadza się z tym w wiadomości”

Jednym ze sposobów na wiarygodność jest weryfikacja czy podana firma jako właściciel sklepu, rzeczywiście widnieje w Krajowym Rejestrze Spółek.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi „Kupujmy produkty zweryfikowane, szukajmy opinii na zewnątrz, jeżeli chodzi o produkty i przedsiębiorcę. Pamiętajmy o naszych prawach konsumenta.”

Sam urząd, corocznie otrzymuje zażalenia i skargi na handlowców, którzy nierzadko celowo wprowadzają konsumentów w błąd. Tak zwana „żonglerka cenami” należy do najliczniejszych zarzutów. Firmy odpowiednio wcześniej podwyższają ceny produktów by następnie w czasie „Czarnego tygodnia” oferować produkty z obniżonymi metkami, często nie tylko w takich samych cenach, a nawet wyższych niż przykładowo dwa tygodnie wcześniej.

 UOKiK przypomina o prawach konsumenckich

Podczas zakupów internetowych, zawieramy umowy na odległość. To zapewnia nam możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego odebrania. W tym celu wypełniamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej w takich okolicznościach. Wysyłamy je np. e-mailem, odsyłamy towar, i to wszystko.

Niestety, w przypadku sklepów stacjonarnych musimy liczyć na dobrą wolę sprzedającego.

Pamiętajmy też o prawie do reklamacji. Jeżeli kupiony produkt okazał się być wadliwy w ciągu dwóch lat od wydania towaru, możemy zażądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany. Natomiast w przypadku istotnej wady możemy liczyć nawet na zwrot poniesionych kosztów.

ZOOM

więcej

Zobacz też

Obserwujemy