Jazda hulajnogą elektryczną na nowych zasadach

Szykują się zmiany. Czy na polskich ulicach będzie bezpieczniej? Do tej pory jazda elektryczną hulajnogą była nieuregulowana. Rząd przygotował już propozycje nowych przepisów. To klasyczny przykład, gdy prawo nie nadąża za postępem technologicznym. 

Sprawa jest w toku 

Na poważnie zajęło się nią Ministerstwo Infrastruktury. Resort opracował projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UD51). Propozycje zmian regulują status prawny urządzeń napędzanych elektrycznie oraz urządzeń napędzanych siłą mięśni, które są przeznaczone do jazdy po drogach publicznych. 

Pod koniec stycznia Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji. Teraz nowymi regulacjami zajmie się Sejm. Trudno dziś powiedzieć, kiedy nowe przepisy mogłyby wejść w życie.

Chodzi o bezpieczeństwo 

,,Do tej pory stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego pozostawał nieuregulowany. Stwarzało to realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. Dlatego przygotowaliśmy rozwiązania, które zwiększą bezpieczeństwo, w szczególności najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego”

minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

W mediach często pojawiają się informacje na temat niebezpiecznych wypadków z udziałem hulajnóg. Trudno jednak podać ich dokładną liczbę, gdyż Komenda Główna Policji nie prowadzi takich statystyk. Powodem jest fakt, że użytkownicy hulajnóg są traktowani jako piesi. Po wejściu w życie nowych przepisów ma się to zmienić. Jak informuje portal Życie Stolicy wypadek z udziałem hulajnogi może skończyć się nawet śmiercią. 

,,30 czerwca w Śródmieściu na ulicy Mokotowskiej doszło do poważnego wypadku na hulajnodze elektronicznej którą podróżowały dwie osoby. 23-latka w ciężkim stanie trafiła do szpitala, niestety po 10 dniach zmarła.” 

Dokładnie zdefiniowane 

Nowe przepisy dokładnie określają hulajnogę elektryczną jako ,,pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe”. 

Natomiast UTO (czyli np. monocykle, e-deskorolki, segwaye) – urządzenie transportu osobistego – to pojazd napędzany elektrycznie, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej. UTO nie może mieć siedzenia i pedałów.

Gdzie będzie można leganie jeździć hulajnogą elektryczną?

Według nowych uregulowań użytkownicy hulajnóg i UTO zostaną skierowani przede wszystkim na drogi dla rowerów albo pasy ruchu dla rowerów. W przypadku, gdy nie ma takiej infrastruktury mają jeździć po jezdni. Warunkiem obowiązywanie tam ograniczenia prędkości do 30 km/h. Wyjątkiem jest możliwość skorzystania z chodnika lub drogi dla pieszych. Takie rozwiązanie jest dopuszczalne tylko w przypadku, gdy brakuje wydzielonej drogi lub pasa ruchu dla rowerów. Również w tym wypadku musi być spełniony warunek odnośnie do dopuszczalnej prędkości pojazdów na jezdni – musi być ona większa niż 30 km/h.

Uprawnienia do jazdy

Osoby pełnoletnie nie potrzebują żadnych uprawnień do jazdy na e-hulajnodze ani na UTO. Młodzież od 10 do 18 lat musi mieć kartę rowerową lub prawo jazdy stosownej kategorii. Na drodze publicznej dzieci do 10 lat nie mogą korzystać z tych urządzeń, nawet pod opieką osoby dorosłej. Będzie to dozwolone jedynie w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.

Prędkość

Dozwolona prędkość będzie zależna od infrastruktury drogowej, z której korzysta pojazd.

Dodatkowe regulacje

Wśród nowych przepisów, o których trzeba jeszcze wspomnieć znajdują się zmiany dotyczące parkowania e-hulajnóg. Nowelizacja przewiduje obowiązek pozostawiania pojazdów na chodniku w miejscu wyznaczonym do tego przez zarządcę drogi. 

Jeśli takiego miejsca brakuje, hulajnogę będzie można zostawić na chodniku pod określonymi warunkami musi ona zostać ustawiona: 

  • jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, 
  • najbardziej oddalonej od jezdni, 
  • równolegle do krawędzi chodnika,
  • szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych musi być nie mniejsza niż 1,5 m.

Propozycją zmian posłowie zajmą się na najbliższym posiedzeniu sejmu w dniach 24 i 25 lutego.

ZOOM

więcej

Zobacz też

Obserwujemy