SEGREGUJ ALBO GIŃ, czyli co chce osiągnąć Koalicja 5 Frakcji



Obecnie w Polsce recyklingowi poddawane jest ok. 30% odpadów. Do 2035 roku Unia Europejska wymaga od nas, aby było to już 65% – robi się nerwowo. Można oczywiście karać, straszyć, upominać i zawstydzać. Można pisać rygorystyczne regulaminy i podnosić opłaty… Ale chyba lepiej cierpliwie tłumaczyć, uczyć, zachęcać i stymulować.



Hołdując takiej zasadzie w ramach „Kampanii 17 celów”, 12 kwietnia 2018 została powołana inicjatywa o nazwie Koalicja 5 Frakcji. Zainicjowano ją, aby kreować innowacyjne rozwiązania w zakresie wspierania segregacji, odzysku i recyklingu odpadów. Przygotowany przez nią, pierwszy w Polsce system oznakowań opakowań wskazuje konsumentom w prosty i jasny sposób jak segregować i jak postępować z odpadami.  Piktogramy są dostosowane do nowego prawa w zakresie segregacji – na 5 frakcji (stąd nazwa). Przykład:

Karol Wójcik ze Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami oraz Przewodniczący Zespołu Roboczego ds. Recyklingu i gospodarki odpadami w Biurze Rzecznika MiŚP dla portalu patrznarece.pl podkreśla – Koalicja to inicjatywa oddolna. Powołana wyłącznie w celu upowszechnienia wiedzy i praktyki w zakresie segregowania, odzysku i recyklingu odpadów wśród konsumentów.

Ani branża, ani ustawodawca nie może wymagać od konsumentów, aby byli „śmieciocentryczni” – a już na pewno nie od razu. Trzeba im jakoś dopomóc, co w konsekwencji ich ośmieli i zachęci. Mieszkańcy napotykają szereg trudności z segregacją odpadów, ponieważ brakuje im informacji, do jakiego pojemnika wyrzucać poszczególne odpady. Kiedy nie wiedzą, jak się zachować – zwyczajnie odpuszczają – dodaje Wójcik.

Kampania Koalicji 5 frakcji jest podana w sposób bardzo prosty. Precyzyjnie informuje o przyporządkowaniu opakowań do odpowiednich rodzajów odpadów. To musi się udać.



Lista podmiotów, które dotychczas przystąpiły do koalicji:

Anpharm PF S.A. – Zakład Produkcyjny Grupy Servier, Antalis Poland, Bajaland, Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc, BOŚ Bank reprezentowany przez Fundację BOŚ, CBRE Polska, Carlsberg, Carrefour Polska, Danone, Ekofabryka, EMKA Polska, Eurocash S.A., Fundacja ProKarton, Fundacja Za górami za lasami, GFT Poland, Gmina Darłowo, Gmina Drezdenko, Gmina Kołaczkowo, Gmina i Miasto Mirosławiec, Gmina i Miasto Żuromin, Gmina Miedziana Góra, Gmina Prażmów, Gmina Raczki, Gmina Skrwilno, Gmina Sobótka, Gmina Stare Babice, Gmina Widuchowo, Gmina Wiśniowa, Gminny Zespół Ekonomiczno-Administracyjny w Kłaju, Grupa Żywiec, LEAR Corporation Poland, Leclerc Polska, Little Greenfinity, Miejski Zarząd Nieruchomości Komunalnych w Jaworznie, Santander Bank Polska S.A., Skanska, Stop Wasting Polska, UNEP/GRID Warszawa (Agenda ONZ ds. Ochrony Środowiska), Urząd Miasta Kielce, Urząd Miasta Piły, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Urząd Miejski w Strzegomiu, Urząd Miejski w Tuchowie, Urząd Miejski w Wołominie, Za006Bład Gospodarki Komunalnej w Zielonej Górze, Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Łagiewnikach, Zakład Zagospodarowania Odpadów Sp. z o.o. w Marszowie, Zespół Szkół Bolesławiec, Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” (PRGOK), Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami (ZPGO), Żabka Polska.

ZOOM

więcej

Zobacz też

Obserwujemy