Ranking szkół przyjaznych (tylko) LGBT+
Ogólnopolski Ranking Szkół Przyjaznych Osobom LGBT+. Jego powstanie ogłosił Dominik Kuc, aktywista i działacz ruchów homoseksualnych. Od kilku lat taką akcję realizowano wyłącznie na terenie Warszawy. Inicjatorów finansowo wspiera ILGA-Europe, czyli Międzynarodowe Zrzeszenie Gejów i Lesbijek. Pomysł wzbudza szereg wątpliwości.
Przeskocz do sekcji:
Podczas edycji warszawskiego plebiscytu zadaniem uczniów było wypełnienie anonimowej ankiety, na podstawie której powstał wspomniany ranking. Szkoły, które znalazły się w pierwszej dziesiątce otrzymywały dyplom jako wyraz swojej otwartości. W podsumowaniu wyników znalazły się też informacje o szkołach, które w opinii „osób uczniowskich” są wrogo nastawione wobec osób heteroseksualnych i transpłciowych.
Radość na lewicy
Z ogólnopolskiego rankingu cieszą się działacze środowisk lewicowych, jak europosłanka Sylwia Spurek, absolwentka podyplomowych studiów Gender Mainstreamingu:
„A może zamiast oceniać liczbę laureatów i laureatek olimpiad i wyniki matur sprawdzimy, które licea są najbezpieczniejsze dla osób LGBT+?” – cytat dosłowny.
Jak zauważył portal wpolityce.pl, na tweeta szybko zareagowała dziennikarka Agata Puścikowska:
„A zamiast opresyjnej matury, zamiast stawiać młodym poważne wymagania, kształtować, uczyć na poziomie i wychowywać, wskazywać autorytety i takie tam bzdury, dajmy im jakiś kolorowy certyfikat i niech sobie osoby uczniowskie ido w świat. Tak.” – cytat dosłowny
Tylko LGBT+, a co z resztą?
Zapytałam autora projektu, dlaczego wspomniany ranking odnosi się wyłącznie do społeczności lgbt+, a nie jest rozszerzony o inne przejawy dyskryminacji w szkole jak światopogląd, wyznanie czy nadwaga. Wówczas jego wartość wzrosłaby kilkakrotnie. Dominik Kuc nie odpowiedział jednak konkretnie na zadane pytanie.
Zdaniem Kuca, wyniki realizowanego projektu staną się drogowskazem dla młodych ludzi.
Wiarygodność pod znakiem zapytania
Do formularza dostęp ma każdy, bez jakiejkolwiek weryfikacji. Wypełnienie ankiety skierowanej wyłącznie do uczniów szkół średnich, nie stanowiło dla mnie żadnego problemu. Z powodzeniem mogłam wybrać dowolną szkołę i wysłać odpowiedzi.
Jednak Dominik Kuc jest przekonany, że wszystkie odpowiedzi podlegają moderacji.
„Badanie pozostaje anonimowe, aby chronić uczniów i uczennice, którzy nie chcą bądź nie mogą podawać swoich danych wrażliwych, ponieważ są np. niewyoutowani/e. Każda odpowiedź podlega jednak surowym zabezpieczeniom informatycznym na stronie internetowej oraz moderacji po dodaniu”.
Odmiennego zdania jest dr Lucyna Kulińska, doktor nauk humanistycznych i politologa.
Inne spojrzenie
Magdalena Czarnik, Prezes Fundacji „Rodzice chronią dzieci” jest pewna, że, ranking jest tworzony po to, aby przekonywać, że w każdej szkole/klasie są uczniowie, którzy cierpią męki ze względu na homofobię, przed którą koniecznie należy tych uczniów ratować:
Czarnik podaje także, jakie mogą być konsekwencje przyzwolenia na takie działania:
„Dojdą także naciski na wprowadzanie coraz bardziej wulgarnej edukacji seksualnej wraz z oferowaniem młodym osobom brania leków hormonalnych i tzw. operacji zmiany płci, jeśli tylko pojawią się u nich kryzysy i rozterki wieku dojrzewania. Wszelki sprzeciw wobec tych postulatów będzie zdecydowanie tępiony”.
źródło fot. pexels.com