Gry komputerowe na cenzurowanym w Chinach

Czy uda się pokonać plagę uzależnień? Media należące do Chińskiej Republiki Ludowej otwarcie krytykują gry online. To odzwierciedlenie stanowiska komunistycznych władz. W jednym z artykułów chińska państwowa organizacja medialna wezwała do wprowadzenia dodatkowych ograniczeń w branży gier. Celem jest prewencja uzależnienia graczy. Problem jest jednak globalny.

Nałogowi gracze

Chińskie media państwowe wzywają do wprowadzenia dalszych ograniczeń dotyczących gier online. Przekaz jest taki, że krajowe organy regulacyjne powinny stosować zasadę „zero tolerancji” i nakładać więcej ograniczeń na gry online – pisze portal Republicword. Powód? Mali Chińczycy mają z powodu uzależnienia od gier problemy ze zdrowiem jak np. osłabiona koncentracja, wady postawy czy krótkowzroczność. 

Krytyka gier pojawiła się też w gazecie „Economic Information Daily” (medium powiązane z państwową agencją informacyjną Xinhua). W artykule skrytykowano gry nazywając je duchowym opium. Po tej publikacji producent gier – koncern Tencent – stracił 10% na giełdzie. Jednak materiał prasowy po jakimś czasie skasowano. Można, zatem snuć domysły o wpływie lobby producentów gier.  

Wcześniej firma wprowadziła ograniczenia. Chodzi o algorytm rozpoznawania twarzy, z którego trzeba skorzystać by zweryfikowano wiek gracza. Od 2019 roku władze Chin zakazały dzieciom grania w gry online między godziną 22 a 8 rano. Jednak młodzi ludzie obchodzili ten zakaz podając się za rodziców. 

Co za dużo to nie zdrowo

Problem związany z nadmiernym graniem dotyczy wielu krajów. Jak czytamy na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej, w 2018 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wpisała uzależnienie od gier (gaming disorder) na listę Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11.

,,Uzależnienie od gier znajduje się w grupie uzależnień behawioralnych (addictive behavior disorder), do których należą m.in. uzależnienie od alkoholu, narkotyków, hazardu czy zakupów i opatrzone jest kodem: 6C51.”

Kiedy mamy z nim do czynienia? Według Światowej Organizacja Zdrowia, gdy przez co najmniej 12 miesięcy obserwujemy stałe i powtarzające się zachowania:

  • utrata kontroli nad graniem (gracz gra zbyt często, zbyt długo, ma problem, by przestać);
  • granie jest ważniejsze od innych czynności życiowych, zajęć czy zainteresowań;
  • kontynuowanie gry pomimo zauważonych przez gracza negatywnych konsekwencji, wpływających na jego życie, zdrowie, pracę czy edukację.

Polscy gracze

Z badania przeprowadzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wynika: 

,,Z internetu korzysta 90 proc. dzieci w wieku od 7 do 15 lat. Najczęściej służą im do tego wspomniane smartfony, a także laptopy. Znacznie rzadziej dzieci łączą się z siecią za pomocą tabletów i komputerów stacjonarnych. Do najpopularniejszych usług internetowych wśród dzieci należy słuchanie muzyki, oglądanie filmów oraz granie online.”

Jak zatem radzić sobie w cyfrowym świecie?Instytut badawczy NASK, podległy ministerstwu cyfryzacji przygotował publikację na temat dzieci i gier, w której znajdują się cenne wskazówki dla rodziców i opiekunów. 

Źródło: akademia.nask.pl

ZOOM

więcej

Zobacz też

Obserwujemy