Spóźniona kampania o bezpieczeństwie na drodze
1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy Kodeksu drogowego. Mają poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. W związku ze zmianami ruszy duża kampania informacyjna przygotowana przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Według informacji uzyskanych przez nasz portal, kampania społeczna rozpocznie się w czerwcu. Na kilka dni przed startem kampanii planowane są działania informacyjno-edukacyjne za pośrednictwem mediów społecznościowych. Szkoda, że kampania ruszy tak późno i może zastać wielu ludzi nieprzygotowanych na zmianę przepisów.
Przeskocz do sekcji:
Nowe regulacje
Na początku marca prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Szczegółowo o nowych regulacjach pisaliśmy już na naszym portalu tutaj.
Cały czas należy podkreślać, że nowelizacja nie wprowadzaj bezwzględnego pierwszeństwa pieszych. Ta mylna informacja na pewno nie przysłuży się bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
Kampania informacyjna
Dobrą wiadomością jest, że nowe przepisy zostaną szczegółowo wyjaśnione społeczeństwu za pośrednictwem dużej kampanii informacyjnej, największej w historii Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Pytanie tylko dlaczego kampania ruszy dopiero wtedy, gdy nowe regulacje wejdą w życie? Aby skutecznie poinformować ogół mieszkańców kraju najlepiej byłoby ruszyć z akcją informacyjną ze sporym wyprzedzeniem. Na kiedy jest planowany start kampanii? Poniż odpowiedź jaką nasz portal otrzymał od KRBRD.
,,Kampania społeczna rozpocznie się w czerwcu i potrwa do końca roku 2021. Na kilka dni przed startem kampanii planowane są działania informacyjno-edukacyjne za pośrednictwem mediów społecznościowych (m.in. na profilach Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na Facebooku i Twitterze).”
Spoty będą emitowane w stacjach telewizyjnych i radiowych. W ramach kampanii planowane są również audycje telewizyjne i radiowe ze specjalistami z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego np. przedstawiciele policji, straży pożarnej, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, specjaliści z zakresu ratownictwa i pierwszej pomocy. Kampania społeczna potrwa do końca roku 2021.
Na czym skupi się przekaz informacyjny?
Jak przekazała nam KRBRD: ,,w ramach działań planowane są dwa spoty telewizyjne i radiowe. Pierwszy, którego głównym celem jest podniesienie świadomości uczestników ruchu drogowego – pieszych, w zakresie wskazania prawidłowego wzorca postawy/zachowania się w określonej sytuacji drogowej, która dotyczy ochrony pieszych w obszarze przejść dla pieszych i zachowania szczególnej ostrożności przez pieszych przy wchodzeniu na przejście dla pieszych.”
Cele komunikacyjne spotu nr 1:
- Uświadomienie użytkowników dróg o prawach i obowiązkach pieszego. Pokazanie prawidłowego zachowania się w czasie przekraczaniu przejścia dla pieszych.
- Zwrócenie uwagi pieszych na zachowanie szczególnej ostrożności w trakcie wchodzenia lub będąc w trakcie przechodzenia przez zebrę.
- Wywołanie refleksji nad własnymi zachowaniami w ruchu drogowym, które mogą powodować zagrożenie życia i zdrowia pieszych.
- Pokazanie zagrożeń występujących na przejściach – głównie dla pieszych oraz poinformowanie o regulacjach prawnych.
Cele komunikacyjne spotu nr 2:
- Pokazanie zagrożeń dla kierujących pojazdami, zwrócenie uwagi na konieczność ograniczenia nadmiernej prędkości i przestrzegania obowiązujących limitów.
- Doprowadzenie do zmiany postaw i zachowań poprzez pokazanie konsekwencji nieprzestrzegania przepisów ruchu oraz prawidłowych wzorców z jakim powinni się identyfikować uczestnicy ruchu drogowego.
- Wywołanie refleksji nad własnymi zachowaniami, które mogą być zagrożeniem dla życia i zdrowia pieszych i innych kierowców.
Oby było lepiej
Miejmy nadzieję, że nowe przepisy poprawią nasze bezpieczeństwo. Przypomnijmy, że tylko w ubiegłym roku wypadkach drogowych zginęło aż 621 pieszych.