Dokąd zmierza Facebook – i My razem z nim?

Facebook to dziś największy na świecie portal społecznościowy z 2,7 mld użytkowników. Rozszerzył swoje imperium w roku 2012 zakupując Instagram. W roku 2014 nabył komunikator WhatsApp. Gigant dysponuje tak ogromną ilością przekazywanych mu przez użytkowników danych, że może bezpośrednio wpływać na ich poglądy polityczne i preferencje nabywcze itp.

Ogromne zyski

Spółka warta jest prawie 800 mld dolarów, a jej szef Mark Zuckerberg jest piątą najbogatszą osobą na świecie. W III kwartale roku 2020 przychód Facebooka sięgnął 21,47 mld dolarów. To o 22% więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019

(17,65 mld dolarów). Przychód z reklam firmy wyniósł 21,22 mld dolarów, co oznacza wzrost także o 22% w ujęciu rocznym. W odniesieniu do zysku netto oznacza to wzrost prawie o 30% w porównaniu do III kwartału 2019. 

Facebook wszedł w biznes

Dysponując tak wielką ilością danych pozyskiwanych od użytkowników Facebook zaczął nieuchronnie włączać się w politykę i biznes. Nie zawsze z dobrym skutkiem, czego dowodem jest fakt, że FB musiał zaoferować milionowe rekompensaty reklamodawcom dotkniętym błędem pomiaru ich kampanii reklamowych. Portal społecznościowy przyznał, że w jego systemie mierzenia wyników kampanii reklamowych przez rok tkwił poważny błąd. W konsekwencji wiele marek zainwestowało budżety na promocję w serwisie na podstawie nieprawdziwych danych, choć nie ujawnił szczegółów, dotyczących błędów. 

Już wielokrotnie Facebook zapewniał, że uszczelni swoje dane, mierniki i wskaźniki i że błędy nie będą się powtarzały. Niestety to tylko zapewnienia trwające do kolejnej ujawnionej wpadki. FB jest wykorzystuj wiele marek na świecie do prowadzenia kampanii reklamowych i komunikacji marketingowej. Niestety w przeszłości już kilka razy okazywało się, że dostarczał reklamodawcom nieprawdziwe dane dotyczące skuteczności przekazów reklamowych. Facebook wprowadził (w Polsce także) tzw. tryb znikających wiadomości. Miały być usuwane po przeczytaniu przez użytkownika. Okazuje się, że wada była obecna w systemie przez rok, od sierpnia 2019 do sierpnia 2020 r. W konsekwencji reklamodawcy zmyleni otrzymywanymi wynikami mogli opracowywać błędne strategie na Facebook’u przeznaczając zbyt wysokie kwoty na promocję na platformie, a budżety reklamowe często sięgają tam wielu mln dolarów. 

Kolejna wpadka Facebooka podkopała do nich zaufanie, które w biznesie, także w reklamie jest jednym z najważniejszych elementów. Jeśli ktoś wierzy bezgranicznie w dane FB, to po raz kolejny mógł się poczuć zawiedziony czy wręcz oszukany. 

Pomimo tych wszystkich problemów Facebook rzeczywiście pozostaje źródłem często najtańszego ruchu i efektywnej sprzedaży.

Facebook a polityka…

Ostatecznie liczą się interesy firmy, a nie ewentualne prywatne sympatie i poglądy. Dzisiaj Facebook ma taką pozycję, że nie obawia się państwa i jest gotów je pokonać. Gigant social mediów gra na dwie strony, z jednej strony tęczowe ikonki na Facebooku, wypowiedzi o uchodźcach czy okazywana niechęć do Republikanów, z drugiej porozumienie z Trump’em – wielkim reklamodawcą Facebooka. 

Redaktorzy FB mają poglądy bynajmniej nie prawicowe. Szeregowi pracownicy potwierdzają, że konserwatywne wpisy są dyskryminowane. Odbywa się to już na etapie sortowania, czyli tzw. „kształtowania zawartości”. Wpisy prawicowe, nawet jeśli osiągały wielką popularność zgodnie z polityką firmy nie miały być eksponowane. Od dawna Facebook, celowo obcina zasięgi niektórych stron.

W ostateczności nieważne jakie masz poglądy i co wcześniej mówiłeś. Technologiczny gigant stanie po stronie tego, kto przyniesie mu większe zyski. Dzisiaj widząc, że szala jednoznacznie przechyliła się na stronę Demokratów. Facebook przystąpił do cenzurowania informacji na temat możliwości sfałszowania ostatnich wyborów prezydenckich w USA, bo sam nie ma „czystych rąk”. 

Narzędzie do badania ludzkich dusz

Badania Polaka, dr. Michała Kosińskiego z uniwersytetu w Cambridge, wykazały, że dzięki naszej aktywności w serwisach społecznościowych odkrywamy się psychologicznie bardziej, niż w rozmowie z psychologiem. 

Do dość precyzyjnego opisu osobowości wystarczy analiza 68 lajków na Facebooku. Przy 300 można przejrzeć człowieka na wylot. Dr Kosiński do swoich badań wykorzystał stworzoną przez siebie aplikację na Facebooku – psychotest MyPersonalityTest.

Na froncie walki o szczepienia na Covid 19

Firma, jak głosi jej komunikat została wprzęgnięta w promocję szczepień przeciwko Covid 19. Dlatego praktycznie nie będą mogły przebijać się do publicznej wiadomości krytyczne informacje na temat szczepionek przeciwko COVID-19.  Facebook w szczerej trosce o nasze zdrowie zapowiedział wycinanie takich postów. 

„Biorąc pod uwagę niedawne doniesienia, że szczepionki COVID-19 wkrótce pojawią się na całym świecie, w nadchodzących tygodniach zaczniemy usuwać z Facebooka i Instagrama fałszywe twierdzenia dotyczące tych szczepionek, obalone przez ekspertów ds. zdrowia publicznego” – pisze w swym biuletynie koncern Mark’a Zuckerberg’a. Zasady dotyczące cenzurowania negatywnych informacji o szczepieniach mogą dotyczyć „fałszywych twierdzeń dotyczących bezpieczeństwa, skuteczności, składników lub skutków ubocznych szczepionek. 

Rząd USA idzie na wojnę z Facebookiem

Rząd USA wraz z 46 stanami pozwał Facebooka, oskarżając firmę o praktyki monopolistyczne. Gigantowi Mark’a Zuckerberg’a grozi rozbicie na mniejsze podmioty. W centrum sprawy są przejęcia mniejszych portali w tym Instagrama czy komunikatora WhatsApp.

Federalna Komisja Handlu (FTC) uważa, że Facebook poprzez zakup mniejszych, ale rosnących na rynku rywali, podejmował działania w celu wyeliminowania konkurencji. 

Wspominała o tym na konferencji prasowej nowojorska prokurator generalna Letitia James, według której Facebook „wykorzystywał swoją siłę monopolisty, by zmiażdżyć mniejszych rywali i wyeliminować konkurencję, a wszystko to kosztem zwykłych użytkowników”. „Mamy nadzieję, że uda nam się zrestrukturyzować rynek mediów społecznościowych w Stanach Zjednoczonych, gdzie teraz jest jeden gracz” – powiedział natomiast prokurator generalny Karoliny Północnej Josh Stein. 

Facebookowi grozić może nawet unieważnienie zakupu niektórych firm. Może zostać zmuszony przez regulatorów amerykańskiego rynku do sprzedaży części aktywów i w konsekwencji rozbicia na mniejsze podmioty. 

Rozbicia technologicznych gigantów nie wyklucza prezydent-elekt Joe Biden. Dominację rynkową Facebooka Demokrata nazwał „prawdziwym problemem”. Facebook jest recydywistą – w 2019 roku FKH nałożyła na Facebooka karę w wysokości 5 mld dolarów za naruszenia prywatności. Kara była największą, jaką komisja kiedykolwiek nałożyła na firmę technologiczną, ale nie miała znaczącego wpływu na pozycję rynkową Facebooka.

ZOOM

więcej

Zobacz też

Obserwujemy